سئو اقتباس از واژه SEO (مخفف عبارت Search Engine Optimization) راهکاریست در جهت افزایش کمیت و کیفیت ترافیک تارنما با استفاده از نمایش تارنما شما در نتایج طبیعی جستجو.

سئو چیست؟
برخلاف نما ماجرا که سئو را برای موتورهای جستجو اثر می دهد، اما در واقع سئو بیشتر با کاربران وب سایت در بستگی است. چرا که خویش موتورهای جستجو نیز به کاربران خود وابسته هستند. سئو در حالت کلی در ارتباط با چیزهاییست که افراد در موتورهای جستجو به تعقیب آن هستند، پذیرش هایی که به پیگیری آن می گردند، کلماتی که برای جستجو از آن بهره‌گیری می کنند و همینطور محتوایی که زمان خود را برای آن صرف می کنند. اخطار از پذیرش این پرسش ها مایه ارتباط شما با کاربرانی شده که از اینترنت برای یافتن استجابت به پرسش هایشان کاربرد می کنند.

آگاهی از خواسته های کاربران در یک سمت و ارائه پاسخی صحیح به این خواسته ها در شکلی قابل تماشا و درک برای موتورهای جستجو از سمت دیگر، دو روی سکه سئو است.

مبانی موتورهای جستجو
موتورهای جستجو به مشابه ماشین های پاسخگویی هستند. آنها در بین میلیارد ها درونمایه به جستجو پرداخته و با ارزیابی هزاران فاکتور تشخیص می هند که کدام درونمایه بیشترین تقرب را به پذیرش سوال شما دارد.

موتورهای جستجو تمام این کارها را پیش درآمد به واسطه کشف و فهرست بندی محتوا تحت عنوان پروا و ایندکس سپریدن می دهند. سپس این نتایج را تحت فرایند دیگری با نام رتبه بندی، برای کاربران مرتب می کنند. ما در قسمت دوم این راهنما به توصیف بیشتر عملیات های پایش، ایندکس و رتبه بندی می پردازیم.

کدام نتایج جستجو، ارگانیک یا طبیعی هستند؟
نتایج ارگانیک جستجو آنهایی هستند که در نشانه سئو برپایی شده و تنها با هزینه کردن در سیستم تبلیغاتی گوگل نمایش دیتا نشده اند. شناسایی نتایج ارگانیک از نتایج تبلیغاتی زیاد آسان است. نتایج تبلیغاتی دارای برچسب Ad در ساحل خویش هستند. ولی امروزه با هستی دگرگونی ها در روش های جستجو، چگونه می نا نتایج ارگانیک را از بقیه جداسازی کرد؟

امروزه نتایج جستجو (با اسم درست SERP) شامل ترکیبی از تبلیغات و نتایج ارگانیک پویا تریست. از مثال نتایج طبیعی جستجو فعال می طاقت به بخش هایی با عنوان Answr Box، People Also Ask، اسلاید تصاویر، و بسیاری از سایر موارد اشاره کرد. این ویژگی ها با توجه به چیزی که کاربران به پیگیری آن هستند در حال ارتقا و تغییر هستند.

به عنوان مثال اگر عبارت "آب و هوای تهران" را در گوگل جستجو کنید، با نتیجه ای در بالای صفحه روبرو خواهید شد که به پیش بینی آب و هوای طهران در چند روزه آینده پرداخته است. به عنوان مثالی دیگر، اگر شما عبارت "پیتزا تهران" را جستجو کنید، سه فست فودی که ارائه کننده پیتزا در تهران هستند را تماشا می کنید.

این که موتورهای جستجو برای درامدزایی از تبلیغات بهره‌گیری می کنند چیز طبیعیست. قصد آنها ارائه پذیرش های بهتر به کاربران، بازگشت آنها به موتورهای جستجو در آینده و صرف زمان اغلب کاربران در نتایج جستجو است.

برحی از امکانات گوگل مثل featured snippets یا related questions تحت تاثیر سئو می توانند باشند. در همان سان بعضی سایر از این ویژگی ها تحت کارایی سئو نیستند. به عنوان مثال داده های گرفته شده از وب سایت هایی همانند Wikipedia، WebMD و IMDB به خاطر اعتبار بالای این منابع است.

چرا سئو مهم است؟
با اینکه تبلیغات، شبکه های اجتماعی و سایر پلتفرم ها می توانند در ایجاد شدامد برای تارنما موثر باشند، اما منبع اصلی ترافیک سایت ها موتورهای جستجو هستند.

نتایج طبیعی درصد اکثریت از شدامد را به صورت معمول کسب می کنند. به عنوان نمونه بر پایه تحقیات اتمام شده تنها 2.8% کاربران آمریکایی بر روی تبلیغات گوگل کلیک می کنند. به طور خلاصه سئو فرصت کسب شدامد 20 تساوی نسبت به تبلیغات کلیکی در موبایل و گوگل ایجاد می کند.

سئو یگانه از تنها روش های بازاریابیست که در چهره پیاده سازی صحیح، تاثیر آن در درازا موعد افزایش نیز می یابد. در صورتی که شما دارای محتوایی در وب سایت باشید که مستحق کسب رتبه باشد، ترافیک کسب شده از این درونمایه در طول زمان افزایش نیز پیدا خواهد کرد، در حالی که تبلیغات برای اعمال شدن نیاز به صرف هزینه و شارژ کردن حساب دارد.

موتورهای جستجو در حال هوشمند تر شدن هستند، ولی در همان سان احتیاج به کمک ما نیز دارند. بهینه سازی وب سایت به موتورهای جستجو کمک می کند لغایت اطلاعات محتوای سایت را به صورت بهتری فهم کنند و از این رو محتوای وب سایت به طور مناسبی ایندکس شده و در نتایج جستجو به نمایش در بیایند.

آیا من احتیاج به استخدام متخصص سئو، رایزن یا آژانس سئو دارم؟
بسته به علاقه شما به یادگیری و پیچیدگی وب سایت می توانید برخی از مبانی سئو را خود نیز در آن پیاده سازی نمایید. چه بسا هم به این نتیجه برسید که کمک دریافت از یک کارآزموده می تواند گزینه بسیار بهتری باشد. هر دو روش خوب است.

اگر در خاتمه تصمیم به استخدام کارآزموده سئو گرفتید، دقت داشته باشید که ارائه دهندگان خدمات سئو، دارای کیفیت کاری متفاوتی هستند. شناخت نحوه برگزیدن یک شرکت سئو می تواند موجب ذخیره سررسید و منابع مالی شما شود، چرا که تکنیک های اشتباه سئو آفت های جبران ناپذیری به سایت شما خواهند زد.

سئو کلاه سفید در مساوی سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سفید به تکنیک هایی اطلاق می شود که شامل استراتژی ها و راهکارهاییست که از قوانین موتورهای جستجو پیروی می کنند. تمرکز اصلی این راهکارها، ارائه محتوایی ارزشمند به کاربران است.

مقایسه سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه به تکنیک هایی اطلاق می شود که کوشش در فریب موتورهای جسنجو دارند. با اینکه ممکن است سئو کلاه سیاه موجب افزایش رتبه سایت گردد اما، ریسک پنالتی شدن و بیرون شدن از نتایج جستجو را افزایش می دهد. تارنما های پنالتی شده به مثل کمپانی های ورشکسته هستند. این موضوع نیز دلیلی برای دقت اغلب در اثناء انتخاب کارآزموده سئو می باشد.

موتورهای جستجو اهداف مشترکی با صنعت سئو دارند
موتورهای جستجو علاقه مند به کمک کردن به شما در رسیدن به کامیابی هستند. حتی گوگل دارای راهنمای ابتدایی سئو برای تازه واردها است. همچنین آنها از کوشش های جامعه سئوکاران حمایت نیز می کنند. کنفرانس های دیجیتال مارکتینگ مشابه Unbounce، SearchLove و MozCon هواره مهندسین و نمایندگان موتورهای جستجو را به سمت خویش جذب می کند.

گوگل به وبمسترها و کارآزمودگان سئو از طریق فروم Webmaster Central Help کمک می کند. متاسفانه بینگ فروم وبسمترهای خویش را در سنه 2014 متوقف کرده است.

با اینکه دستورکار وبمسترها در موتورهای جستجو با یگدیگر متفاوت هستند، اما قوانین اولیه آنها همانند به هم است: سعی در فریب موتورهای جستجو نکنید. در عوض تجربه کاربری احسان را برای بازدیدکنندگان خویش برپایی نمایید. برای رسیدن به چنین هدفی از دستور العمل موتورهای جستجو استفاده کرده و به نیاز کاربران پذیرش مناسبی دهید.

دستورالعمل وبمستر گوگل
قوانین بنیادی:
صفحات تارنما را برای کاربران و نه موتورهای جستجو بسازید.
کاربران خویش را فریب ندهید.
از اتمام ترفندهای غیر معمول با قصد ارتقا رتبه سایت امتناع کنید. برای شناسایی این گونه ترفندها پیش از اجرای آنها دائم از خود بپرسید که "آیا سپریدن این کار به کاربران من کمک می کند؟" یا "در صورت عدم وجود موتورهای جستجو من دست به چنین کاری می زدم؟"
همیشه در فکر اتمام کارهایی باشید که موجب خاصتر شدن وب سایت شما، ارزشمند تر شدن و جذاب تر شدن آن می شود.
از چه چیزهایی دوری کنیم؟
تولید محتوای اتوماتیک و ماشینی
لینک سازی غیر طبیعی
ساخت صفحات بدون محتوای اورجینال
مخفی کاری (Cloaking) - نمایش نسخه متفاوتی از صفحه به موتورهای جستجو
مخفی کردن متن و لینک ها
صفحات Doorway - صفحاتی که باهدف کسب رتبه و انتقال کاربران به وب سایتی سایر ساخته می شوند
دستورالعمل وبمستر بینگ
قوانین بنیادی:
محتوای جامع و جذاب در وب سایت منتشر کنید.
عنوان صفحات را واضح و پیوسته بنویسید.
لینک ها به عنوان سیگنالی از محبوبیت محسوب شده و بینگ به وب سایت های حائز لینک های خوب و طبیعی اجرت می دهد.
فعالیت در شبکه های اجتماعی و اشتراک بیشتر لینک های تارنما در آن، در دراز مدت بر روی رتبه تارنما شما تاثیر گذارند.
سرعت بارگذاری تارنما در ساحل تجربه کاربری، عامل مهمی محسوب می شوند.
از متن جایگزین برای عکس ها کاربرد کنید تا بینگ بتواند محتوای وب سایت را بهتر درک کند.
از چه چیزهایی اجتناب کنیم؟
محتوای ضعیف، صفحات دارای تبلیغات فراوان یا صفحاتی که فقط با هدف انتقال کاربران به دیگر سایت ها ایجاد شده اند.
تاکتیک های بد لینک سازی که فقط با هدف افزایش شمار لینک ها پیاده سازی شده اند.
یو آر ال های تمیز، دقیق و دارای واژه ها کلیدی یو آر ال های بهتری هستند. پارامترهای متغیر در لینک ها موجب برپایی مشکل محتوای تکراری در تارنما می گردند.
یو آر ال های کوتاه، توصیفی و فقط حائز کاراکترهایی الفبایی دائم پینشهاد می شوند.
مخفی کردن لینک در قالب جاوا اسکریپت، فلش، سیلورلایت و همانند اینها.
محتوای تکراری
استفاده بی رویه از واژه ها کلیدی
مخفی کاری – نمایش دو نسخه متفاوت از صفحه به کاربران و موتورهای جستجو
دستورالعمل نمایش کسب و کارهای محلی در گوگل
اگر سوداگری باره عقیده شما برای سئو یک فروشگاه محلیست یا اینکه برای ارائه خدمات به کاربران احتیاج به بازگشت به فضا کاربر می باشد، جز کسب و کارهای قابل لیست در Google My Business تلقی می شود. گوگل برای این گونه کسب و کارهای محلی حائز دستورالعمل هاییست که در مدیریت آنها بایست از آنها پیروی کنید.

قوانین بنیادی:
شما برای ثبت سوداگری در Google My Business بایستی حائز یک آدرس مشخص باشید. مهم نیست که مشتریان به سراغ شما بیایند (مانند آرایشگاه) یا اینکه شما پیمان بر مراجعه به مکان مشتریان داشته باشید (مانند لوله کش ها).
اطلاعات خواسته شده از کسب و کارتان را با راستی-راستگویی درج کنید. اطلاعاتی از قبیل نام کسب و کار، شماره تلفن، آدرس وب سایت، تقسیم بندی کسب و کار، ساعت های کاری و دیگر موارد.
از چه چیزهایی اجتناب کنیم؟
درج کسب و کار های غیر واجد شرایط در Google My Business
درج اطلاعات کسب و کار به شکل نا صحیح مانند بهره‌گیری بی رویه از کلمات کلیدی یا نام محیط‌ در عنوان کسب و کار، یا درج آدرس های جعلی برای کسب و کارها
استفاده از آدرس صندوق پستی های اجاره ای برای کسب و کارها
درج نقدهای جعلی در تقسیم نقد و رسیدگی کسب و کارها یا درج نقد های منفی جعلی برای رقبا
اشتباهات ابتدایی نشات گرفته از درک نادرست از راهنمای Google My Business گوگل
آیا سوداگری شما بین المللیست؟
کسب و کارهای محلی به تعقیب کسب رتبه در کلمات کلیدی به شکل "نام خدمات + اسم شهر" یا "نام خدمات + کم و بیش من" هستند. هدف آنها جذب مخاطبین حول محیط‌ فیزیکی خودشان است. با این حال تمام کسب و کارها این گونه عمل نمی کنند. بسیاری متعلق به ها مخاطبین هدفشان اندک به مکانی خاص نشده و در سطح جهانی فعالیت می کنند. چنانچه سوداگری شما چنین شکلی دارد، حتما بخش سئو بین المللی در وبلاگ را مطالعه کنید.

براورده کردن بیچارگی کاربران
به جای تخطی از این قوانین، سعی کنید که نیازهای کاربران را فهم و سپس آنها را براورده کنید. کاربر پس از جستجوی یک عبارت، احتمالا احتیاج مشخصی دارد. این بیچارگی می تواند استجابت به یک سوال، بلیط کنسرت یا تصویری از یک درخت باشد. هر آنچه که هست، محتوای ما بایست بیچارگی او را براورده کند.

اگر فردی در گوگل عبارت "بند" را جستجو کند، آیا هدف او پاراگراف (لاتین) موسیقیست یا پاراگراف (لاتین) کفش؟ وظیفه شما به عنوان یک سئوکار اینست که محتوایی متناسب با دربایستن کاربران برای او تهیه کرده و با فرمت دلخواه او در وب سایت به نمایش بگذارید.

غالب نیازهای کاربران عباتند از:

اطلاعات: جستجو به دنبال اطلاعات: به عنوان مثال: "بهترین لپ تاپ برای عکاسان کدام است؟"
موقعیت: به عنوان مثال جستجوی تارنما مشخص مثل "دیجی کالا"
خرید: جستجو برای خرید چیزی: به عنوان مثال: "خرید لپ تاپ سبک"
شما می توانید با جستجوی کلمه یا عبارت باره نظرتان در گوگل یک درک اجمالی از دربایستن کاربران را با پروا به آیتم های نمایش دیتا شده در نتایج جستجو کسب کنید. به عنوان نمونه اگر شبکه ای از تصاویر در نتایج جستجو ظاهر شدند، می تاب تا حدی برداشت کرد که غالب کاربران از جستجوی این واژه کلیدی به تعقیب تصاویری از آن هستند.

همچنین ارزیابی کنید که محتواهای حائز رتبه های برتر در نتایج جستجو چه چیزی را به کاربرانشان ارائه کرده اند. سپس فکر کنید که چگونه می تاب محتوایی زیاد ارزشمند تر از آنها در وب سایتتان منتشر کنید.

انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت موجب کسب رتبه های بهتر در نتایج جستجو شده و مهم تر از همه کاربران به برند شما اعتماد بیشتری خواهند کرد. قبل از اتمام کل این کارها بایستی آغاز اهداف وب سایت را مشخص کرده تا برنامه سئو مناسبی را طراحی کنید.

مقایسه سئو داخلی و سئو خارجی
سئو را می تاب به دو تقدیر سئو داخلی و سئو بیگانه بخش کرد.

سئو داخلی بر روی فاکتورهایی از رتبه بندی گوگل متمرکز است که مستقیما به چگونگی صفحه باره عقیده برای بهینه سازی وابسته است. مشابه هدینگ ها، محتوا و ساختار صفحه.

سئو خارجی بر روی فاکتورهایی متمرکز است که گوگل در بیرون از سایت شما به آن توجه می کند. این فاکتورها به دیگر منابع مشابه شبکه های اجتماعی، تارنگار های فعال در مقوله کاری شما و پیشینه فرد جستجو کننده وابسته است.

این دو بخش بندی سئو متفاوت از یکدیگر هستند، ولی ااما می بایست در هر دو زیاد خوب عمل کرد. برای درک بهتر این ماجرا مثالی را خدمتتان پهنا می کنیم.

تصور کنید که شما صاحب خانه ای با یک باغچه در رو به روی آن هستید و یک گذرگاه نیز از درب بیرونی خانه لغایت خود منزل هستی دارد که از این باغچه می گذرد. دو سناریو زیر را در عقیده بگیرید.

سناریو اول: تو خانه شما به طرز عجب انگیزی تمیز بوده اما حیاط آن زیاد شلوغ و کثیف است. چیزی که در این سناریو رویداد می افتاد این است که با وجود داشتن تمیز ترین منزل از داخل، اما به علت کثیف بودن بیرون آن، کسی وارد این خانه نمی گردد.

این مثال امثال عدم سپریدن سئو و بهینه سازی خارجی سایت است. چه بسا سایت شما درونمایه و نما زیاد نکویی داشته باشد، ولی به نوع ایست که هیچ آدم اعتباری برای آن قائل نمی گردد. کسی وبسایت پر محتوای شما را نمی بیند چرا که ترافیکی کسب نمی کنید.

سناریو دوم: حیاط منزل بسیار تمیز، ولی تو خانه پر از هرج و مرج و شلوغی است.

حال شرایط را وارون کنید. باغچه شما بسیار تمیز و زیباست و کسان زیادی را به سمت آن جلب می کند. ولی درون منزل مثل یک منطقه جنگ زده است و بازدیدکنندگان بعد از چند ثانیه کوتاه آن را ترک می کنند.

هنگامی که کاربری درست پس از ورود به یگانه از صفحات سایت آن را ترک کند، گوگل آن را به منزله فرار کاربر می داند. هر چه میزان این گریز (بانس ریت) بیشتر باشد (تعداد کاربرانی که به سرعت و پس از رویت تنها یک صفحه از سایت آن را ترک می کنند)، گوگل رتبه زیر تری به آن صفحه خواهد داد.

به همین علت است که اتمام سئو درونی و سئو بیگانه به به اتفاق یکدیگر ضروریست.

اهداف وب سایت خود را بشناسید
هر وب سایتی با دیگری متفاوت بوده و از این جهت وبمستر سایت بایستی اهداف تجاری آن را درک کند. فهم این اهداف به شما کمک می کند تا گستره های مهم در سئو را مشخص کرده و برای خود معیارهایی تعریف کنید. وانگهی این پیشه به شما پروانه می دهد لغایت به عنوان سئوکار معیار های قابل ارزیابی به روسای خود ارائه دهید.

پارامترهای شما برای اندازه گیری میزان موفقیت در سئو کدامند؟ شما بایستی همیشه این پارامترها را یادداشت کنید. پارامترهای رایج در این باره عبارتند از:

مقدار فروش
تعداد دانلود
تعداد ثبت نام در خبرنامه ایمیلی
ثبت فرم های تماس
تماس های تلفنی
شاید برای شما جالب پروا بوده باشد که رتبه وب سایت و ترافیک آن در این لیست قرار نداشتند. بایست عرض نماییم که این کار با اخطار اتمام شده است. اما احتمالاً شما در اینجا بگویید که "من در اینجا هستم لغایت با یادگیری سئو به افزایش رتبه و ترافیک سایتم کمک کنم، سئو در

آوش تک اما شما می گویید که اینها اهداف مهمی نیستند؟!"

اتفاقا شما درست شنیده اید. سئو مایه افزایش رتبه وب سایت و برآیند اینکه آن کسب شدامد بیشتر برای آن می گردد. ولی نکته اینجاست که رتبه و شدامد پایان ماجرا نیست. اگر با هستی رتبه خوب، کسی بر روی سایت شما کلیک نکند، این رتبه سود ای نخواهد داشت. در ضمن اگر با وجود ترافیک بالا، کسی از فروشگاه اینترنتی شما خرید نکند، این شدامد نیز ارزشی نخواهد داشت.

به عنوان نمونه شما کدام یک از سناریوهای ذیل را می پسندید؟

1000 بازدید ماهانه از وب سایت و 3 خرید اینترنتی از آن
300 بازدید ماهانه از تارنما و 40 خرید اینترنتی از آن
اگر هدف شما به کارگیری سئو برای شدامد بیشتر با منظور فروش بالاتر باشد، مطمئنا شما دومین سناریو را انتخاب می کنید. قبل از شروع سئو اهداف تجاری خویش را مشخص کرده و سپس از سئو برای رسیدن به آنها کاربرد کنید.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها